עלון דרור ישראל
יום שלישי | ט"ז בחשוון ה'תשפ"ד | 31.10.2023
מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים מילים
דברי פתיחה
למעגלי החיים הבוגרים
מלחמת חרבות ברזל
מלחמת חרבות ברזל
קוראים לי דניאל קרוק. אני עולה מהבונים דרור אוסטרליה, חבר ב"החלוץ" ובהתאגדות מעין.
בשבת ה-14.10 עזבתי את תל אביב למצפה רמון, שממוקמת באמצע הנגב, כדי לעבוד עם חברי קיבוץ ארז (שיושב על הגבול הצפוני של רצועת עזה) שהתפנו לשם. שמעתי מחברים שלי מהתנועה ממצפה רמון שחברי קיבוץ ארז מנסים ליצור מסגרת גן לילדיהם. בתור גנן בעצמי, הבנתי שאני במיקום ייחודי שיכול לעזור להם להגשים זאת, בהתחשב בנסיבות הבלתי נתפסות שהם נמצאים בהן. הגעתי למצפה רמון, נכנסתי לאולם מלוכלך והתחלתי לעבוד על המטלה שלי: לקחת אולם מלא בזבל ולהפוך אותו לגן ילדים - מקום של שמחה, משחק וצמיחה. פתאום נהייתי המום מהסמיכות הלא הגיונית בין מה שגן ילדים אמור להיות לבין המציאות של המלחמה הזאת. במהלך השעות הבאות, המון חברי קיבוץ נכנסו לחדר ומיד שאלו "מה אני יכול.ה לעשות?", מילאו אותי בתחושת סולידריות, וביחד איתם ובעזרת הרבה משחקים וצעצועים שקיבלנו בתרומה, הפכנו את האולם מחדר-זבל לגן ילדים מאולתר.
במהלך השבועיים האחרונים הייתי גנן של 25 ילדים מפונים מקיבוץ ארז, ביחד עם צוות מתנדבים מהקיבוץ עצמו. החזרנו את החיוך לפנים של הילדים, ותחושה של שגרה מוכרת לילדים ולהורים. כל יום מלא במשחק, צחוק, שיחות מטופשות, ריקוד ויצירה. נוכחתי בכוח של האהבה שאנחנו מביאים לעבודה הזאת, לחזק את תחושת הביטחון בחיים של ילדים ומבוגרים שעמדו ועומדים מול זוועות שעולות על כל דמיון.
חוזקה של הקהילה ותחושת היחד של חברי הקיבוץ הדהימו אותי. חברי קיבוץ רבים אמרו לי שזה נס שהם עדיין בחיים, ושיתפו אותי בסיפורים איומים של פחד ואובדן. לכל חבר.ה יש עשרות מכרים, חברים, בני משפחה ושותפים לעבודה, שנרצחו בברוטליות או נחטפו ונשבו בידי חמאס, ולמרות זאת הייתי עד במו עיניי לחוסן של רוח האדם שמילא אותי בהשראה ויראת כבוד. אל מול רשע טהור, פחד ואובדן, ראיתי את יכולתם להמשיך ולבחור בחיים, לבחור ביצירה, להילחם בייאוש ולהמשיך להיאבק על עולם טוב יותר וחיים טובים יותר.
גן ילדים למפוני קיבוץ ארז שבמצפה רמון
דניאל קרוק | התאגדות מעין
קרוק בגן הילדים שהוקם במצפה רמון

קרוק בגן הילדים שהוקם במצפה רמון
צוות מכון שיטים

בשבועות האחרונים, יחד עם חברים מהמחנות העולים ועם חברי צוות מכון שיטים בו אני פועלת כבר שלוש שנים, הייתי שותפה לכתיבת חוברת לטקסי הלוויה, אבלות וזכרון, שמטרתה להבהיר ולחדד את "טעם המערכה" כדברי בילינסון. לתת לנו את הכוח, הנחישות והאמונה הנדרשים כדי לחיות פה ולהתעקש על קיום ריבוני לעם היהודי, ואולי אפילו לתת קצת תקווה ונחמה.
מבחינה היסטורית, מכון שיטים – ארכיון החגים הקיבוצי, שנוסד בשנות הששים, שימש גם כמתעד, כמנגיש וכיוצר תוכן ופרקטיקות (מנהגים ומסורות) לתרבות של חברה יהודית ציונית והומניסטית. אז חזרנו לשורשים. חיפשנו בארכיון שלנו התמודדויות קיבוציות עם שכול מלחמתי, ולצערנו, כחברה שחיה במקרים רבים על הגבולות ומחנכת את בניה ובנותיה לשירות צבאי משמעותי, היו הרבה כאלה. חיפשנו מה יכול לסייע לקהילה בה מעגלי הפגיעה מתעצמים – בן הכיתה שנרצח הוא גם הבן של המורה שאישתו עבדה איתי במפעל ואבא שלו היה המורה המיתולוגי בבית הספר – ויוצרים הדהוד של אבלות משותפת ורחבה. הקיבוצים מראשיתם התייחסו להלכה כמקור השראה ולא כמקור סמכות, וגם בטקסי האבלות נוצרו מנהגים ותכנים ייחודיים להם, כאלה שקיווינו שיוכלו לסייע לחברה הישראלית כולה גם בתקופה קשה זו.
אבל האסופה שיצרנו מתרחבת מעבר למרחב המובן מאליו ההיסטורי של המכון. ניסינו להכניס תכנים שנכתבו בימים אלו, כמו את שירו של חבר התנועה עפרי יוגב, שכתב את "החיטה צומחת שוב (23)": זה לא אותו הנגב / זה לא אותו הבית / אתם אינכם, ומי יוכל לשוב?". רצינו שהחוברת תכיל את כל ארון הספרים היהודי על גווניו וזמניו. בפרק המוקדש לקדיש הכנסנו את הקדיש ההלכתי בארמית ובתרגום לעברית וגם קדישים שנכתבו בקיבוצים לאורך השנים וביניהם קדיש נגבה שנכתב על ידי שלום סמיד ומסתיים כך:
יִתְגַּדַּל שֵׁם הָאָדָם יִתְעַלֶּה פֹּעַל חַיָּיו וְיִתְבָּרַךְ בְּזִכְרוֹנֵנוּ
עַל צְרוֹר מַעֲלָלָיו בִּימֵי חֶלְדּוֹ וְעַל הַמַּעַשׂ שֶׁלֹּא הִסְפִּיק לְהַשְׁלִימוֹ.
עַל הַחֲלוֹמוֹת שֶׁנִּטְּווּ - וְנָמוֹגוּ
וְעַל סְגֻלַּת יְקָר וְאַף חֻלְשַׁת אֱנוֹשׁ שֶׁנָּגוֹזוּ מִבַּעַד לַדֹּק הָעַרְפִלִּי שֶׁל הַזְּמַן.
יַזְהִיר זֵכֶר הָאָדָם וְהֵדֵי חַיָּיו כְּזֹהַר הָרָקִיעַ בְּלִבֵּנוּ וּשְׁמוֹ לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן
כִּי מוֹתַר הָאָדָם הוּא הַזִּכָּרוֹן מֵעֵבֶר לִמְחִיצוֹת הַזְּמַן.
לֹא בַּחֹשֶׁךְ שְׁמוֹ יְכֻסֶּה. צַוּוֹ הֶמְשֵׁךְ הַחַיִּים יַצְמִיחַ פֻּרְקָן לִכְאֵבֵנוּ הַמְּשֻׁקָּע.
הַזְּמַן בְּמַהֲלָכוֹ יְרַחֵם. וְנִנְצֹר אֶת כָּל פְּרִי חַיָּיו לְיָמִים רַבִּים.
יִתְגַּדַּל וְיִשְׁתַּבַּח. יְהִי שְׁמוֹ לְעוֹלָם, לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן שְׁמוֹ.
הוספנו גם את "אל מלא רחמים" של עדי קיסר שנכתב בשנת 2016 אך מקבל היום משמעות קורעת לב, ובמיוחד השורות: "הַיְּלָדִים / חַסְרֵי הָאוֹנִים / הַזְּקֵנִים / שֶׁלֹּא יְכוֹלִים לָרוּץ מַהֵר / לָעוּף כְּמוֹ צִפּוֹרִים". חיפשנו יצירות שיעסקו בהירצחם של ילדים וכאלה שיכירו בגבורתן של נשים, לוחמות אך לא רק.
רצינו להזכיר, בשפתו של ע. הלל, את החיבור שלנו לארץ הזו שהוא רואה בה "אַרְבַּעַת אֲלָפִים שָׁנִים שֶׁל יֹפִי / וּצְעָקָה". להזכיר לכולנו, כמו שאלתרמן אמר לנו בשירו "הנה תמו יום קרב וערבו", שכמו שצדיקים נופלים וקמים שבע פעמים, כך גם עם ישראל: "אָז אָמְרָה לוֹ לַנַּעַר: דָּם / אֶת רַגְלֵי אִמָּהוֹת יְכַס, / אֲבָל שֶׁבַע יָקוּם הָעָם, / אִם עֲלֵי אַדְמָתוֹ יוּבַס".
העבודה על האסופה הייתה קורעת לב אך היא נתנה פשר לכאב הבלתי נסבל. ה'יזכור' של יום הזיכרון לשואה ולגבורה מסתיים בדרישה: "וְאַל דּוֹמִי, אַל דּוֹמִי לָנוּ / עֲדֵי יִהְיוּ חַיֵּינוּ רְאוּיִים לְזִכְרָם." אבא קובנר כתב גם את היזכור ההוא וגם את "הקריעה", המופיעה באסופה, ומסתיימת בדרישה דומה: "הארץ תחזור אל מקורה לאחר שעבר אותה הרעם – / ארורה! אם תחזור לסורה". הקדיש האקטואלי עד כאב שכתב הרב וח"כ גלעד קריב ונכלל גם הוא באסופה, מסתיים בפירוט רב יותר של התיקון הנחוץ לנו אחרי הקריעה: "וְיִתְקַדַּשׁ צַו הַחֲבֵרוּת, הָעַרְבוּת הַהֲדָדִית, חַיֵּי הַקְּהִלָּה, אַהֲבַת הָאָרֶץ, וְהַדְּבֵקוּת בְּעֶרְכֵי הַיְּסוֹד שֶׁל הַצִּיּוֹנוּת וּבְעֶרְכֵי הַשִּׁוְיוֹן, הַחֵרוּת וְהַשָּׁלוֹם." לו יהי.
מכון שיטים בתקופה זו, כתיבת חוברת האבלות
מרים הולצמן | קיבוץ קבוצות קהילייה

ביחס לשאלה שנשאלה מספר פעמים "מתי תכתבי שירי מלחמה?"
"אני מאמינה באמונה שלימה, שאם יש ערך לחיי אדם, הרי הוא, בעיקר, בדברים הקיימים מיום היות האדם: "כי מתוק האור, וטוב לעיניים לראות את השמש".
אני מאמינה, כי נעים יותר לשמוע את השירה הטיפשית ביותר של גן ילדים מאשר את קולות התותחים מן הטיפוס המשוכלל ביותר.
אני מאמינה, שהגוף החי, החם, הנושא בקרבו אפשרויות של אהבה וסבל לכל צורותיה, גופו של האדם החי, חשוב לחיים אלה מכל הגוויות של ההרוגים (ואפילו הם גיבורים) בשדה הקטל. ולא משום שטוב כלב חי מארי מת, אלא משום שאדם חי, המסוגל לחשוב, לאהוב, לשנוא, לשנות סדרי עולם, ערכו רב יותר מערכם של כל החפצים הדוממים.
ומכאן לי ההכרה העמוקה, שהמשורר הוא האיש, אשר בימי מלחמה אסור ואסור לו לשכוח את הערכים האמיתיים של החיים. לא רק היתר הוא למשורר לכתוב בימי המלחמה שירי אהבה, אלא הכרח, משום שגם בימי מלחמה רב ערכה של האהבה מערך הרצח. לא זכות בלבד היא למשורר בימות הזוועה לשיר שירו לטבע, לאילנות הפורחים, לילדים היודעים לצחוק, אלא חובה, החובה להזכיר לאדם, כי עדיין אדם הוא, כי קיימים בעולם אותם הערכים הפשוטים והנצחיים העושים את החיים ליקרים יותר, את המוות למושלם יותר, את המוות ולא את הרצח. להזכיר לאדם, כי בכל עת ובכל שעה לא הוחמץ עדיין המועד לשוב ולהיות אדם. כי כל זמן שהשירה אוהבת את האדם בארץ הזאת ואת החיים על פניה, כדאי וראוי גם לו, לאדם, לאהבתם, להעריכם, לשמור עליהם.
ואם יבואו ימי אסון וערפל, ועיני, אשר למדו לאהוב ירק האילנות ואת אודן השקיעות, לא תראינה בעד הכדורים והפצצות אלא כדורין ופצצות, וקללתי שבעתיים את העינים הללו, וידעתי כי בגדתי באהוב עלי ביותר – בשירה."
מתוך: על אותו הנושא עצמו / לאה גולדברג
מהמילואים
פיקוד העומק
אמיתי פרץ | קבוצת מטר, מעגל שתפני-משימתי יפתח
הפלוגה שלי, הגענו בהמונינו למילואים, ולמרות שאנחנו אחת הפלוגות שעושות הכי הרבה ימ"מים בארץ(!) בשנים האחרונות, עכשיו משהו כמעט נשבר.
באנו עם הרבה וואסאח למלחמה, ולמרות שידענו שאנחנו בפיקוד העומק ולא חוד החנית, היינו חי"רניקים שנכונים להסתער על מה שצריך.
אבל בימים הראשונים של המלחמה, מה שצריך השתנה ללא הפסק - צאו צפונה, צאו דרומה. נחלץ תחת אש; לא, נאבטח פינוי; נשמור על ישובים; לא, על מתקנים.
שבוע אחד עברנו שישה(!) יישובים, שבוע שני שמרנו ב"סתם ישוב".
רגע אחד זה המקום הכי חשוב בעולם, ואז המקום בצד השני של הארץ;
ובכל פעם זה להגיע למקום חדש, להקים תשתיות, ואז לעזוב בלי התראה לבלגן חדש.
יש בזה משהו שוחק, מייאש.
הפלוגה מתאמצת לייצר אווירה אבל בשבוע הרביעי למלחמה, זה כבר לא בקטנה.
אישית, אותי זה פגש הכי מעצבן כשירדתי משמירה של לילה שלם לשינה בשק"ש, רק כדי שחצי שעה לאחר מכן יקפיצו אותנו לצד השני של הארץ.
חשבתי על זה כששוחחתי עם חניכה שלי, שכבר שבוע שני מתנדבת עם חברות מהשכבה במלון. היא התקשרה מתוסכלת. שוב ביטלו משהו שעבדו עליו זמן רב, שוב הבלגן שם חוגג, שוב חסרים דברים והלו"ז משתנה ללא הרף.
נשבר לה.
בהתחלה הייתי פרקטי כלפי זה - אולי תדברי איתה, אולי תנסי ככה, אבל אז קטעתי את עצמי. סיפרתי לה על הלילה המסויט שהיה לי, ואמרתי לה חייאתי, זה הכוח שלך. זה למה צריכים דווקא אותך שם. אותנו. אנחנו האנשים האלו שיודעים שיהיה קשה, שיודעים שיהיה בלגן, ובכל זאת מגיעים. אלו שיש להם את הרוגע, את הנכונות, להתמסר לכאוס הזה, לעשות מה שצריך, ולדעת שמחרתיים אולי נעשה משהוא אחר לגמרי.
כמו שאמר בובר, "תקופות כאלו מדברות אל הנוער בלשונות של אש, והוא מקשיב".
אלו אנחנו.
הפרשה השבת, שעליה דנו יחד בפלוגה, דתיים וחילונים, הייתה פרשת לך לך.
היא מציגה לנו את אברהם, ונפתחת בפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ."
לאברהם אבינו אין תיאור דמות כשמציגים אותו. אנחנו לא יודעים איך הוא נראה או במה הוא טוב. אנחנו רק יודעים שכשאומרים לו לצאת לדרך, הוא הולך.
גם בסיפור בהמשך הפרשה נחשפת הדמות הזו של אברהם - כשלוט אחיינו ואנשי סדום נחטפים בידי ברית מלכים, אברהם, האדם נעים ההליכות, מוכן לאחוז בנשק ולצאת למרדף להשיבם.
אנחנו הלוחמים בפיקוד העומק צריכים להתמסר לכאוס הזה של המלחמה, ולזה שיש הרבה משימות מוזרות שצצות מיום ליום.
את זה למדתי מהתנועה, שעושה את זה בכל משבר, וגם עכשיו בעורף - והיא עושה את זה כי יש לנו את הדבר הזה - את הלך לך הזה, את הלקרוא את הסיטואציה ולהמציא את עצמנו מחדש לפי מה שצריך.
לכו לכם, עלו והגשימו.
זוג הברזל, בשגרה ובחירום, אמיתי ועומר ממעגל יפתח.

לאלעד (ב לה) ולאור מקיבוץ קבוצות המעצבים:
מתגעגעים אליכם ומחכים לפגוש אתכם במכולת של מיכה😉🍀
החברים והילדים מחיפה
אור בר דב, מהתאגדות מעיין, על הבמה יחד עם שאנן סטריט!
ד"שים

לא מוותרים על לשמור על קשר! קבוצת בריזה מהתאגדות שחריה בשיחת וידאו עם החברים שבמילואים. ומוסרות ד"ש חם! לרון קיזלר, ניב שדה ומורן לייש שמגינים עלינו בחזית, שיחזרו בשלום ❤️





יונתן רוסק, ממעגל יפתח, מדריך ב-ת"צ, באפטר קצר מהמילואים פוגש לפעולה את החניכות שלו מגרעין ח"ץ. מוסרים ד"ש לכל צוות המדריכים

תודה לכולכןם על שאתן כאן. מתפללות לימים טובים, שקטים ובטוחים יותר.
אם יש פעילויות, ד"שים, סיפורים, תמונות וכו' שתרצו להביא לעלון, מוזמנות לשלוח לדוא"ל psigmahlash@drorisrael.org.il או לפנות לאחת מחברות הצוות:
יוני כרמל, אופק. ניצן רוזנוקס-זיו, ראשית. צרויה עזוז, המעצבים. גל פורת, מעיין, מחל״ש תנועת הבוגרים-מרח״ב. טל רתם, המעצבים. סתיו, כיסופים. איתי אמדורסקי, קשת.



